Технологии
ЕС наложи по-строги пазарни ограничения на технологичните титани
Европейският съюз представи списъка на цифровите гиганти - Alphabet, Apple, Amazon, Microsoft, Meta и компанията майка на TikTok ByteDance - които ще бъдат подложени на нови строги ограничения за начина, по който извършват стопанска дейност, предаде АФП.
Брюксел работи по плътна законодателна програма за по-строго регулиране на големите технологии (DMA), като твърди, че трябва да защити европейските потребители онлайн и да насърчи конкуренцията в индустрия, доминирана от американски гиганти.
Последното съобщение е крайъгълен камък в прилагането на Закона за цифровите пазари (ЗЦП), който ще принуди най-големите фирми да променят начина си на работа съгласно списък регламенти и забрани, като регулаторите се надяват, че така ще се създаде по-справедлив пазар.
Според наблюдатели законът може да открие нов фронт на битка между титаните в областта на цифровите технологии и Европейския съюз, тъй като някои компании обмислят възможността за отправяне на правни предизвикателства.
Европейската комисия, мощният антитръстов орган на ЕС, посочи 22 услуги на „основни платформи“, принадлежащи на пет американски технологични гиганта, определени като „пазачи“ - Google Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft - и китайската ByteDance.
Услугите включват App Store на Apple; Facebook, Instagram и WhatsApp на Meta; видеоплатформата YouTube и браузъра Chrome на Google, както и Safari на Apple.
Другите услуги включват операционни системи, управлявани от Apple, Microsoft и Google, както и Google Maps, Play и Shopping на Alphabet.
Те трябва да се съобразят изцяло с новите правила до 6 март 2024 г.
Статутът на „пазач на портала“ се прилага, когато дадена услуга има повече от 45 милиона активни месечни потребители и повече от 10 000 годишни активни бизнес потребители, установени в ЕС.
В сряда Apple заяви, че е „много загрижена за рисковете за неприкосновеността на личния живот и сигурността на данните, които DMA създава за нашите потребители“, като от компанията обявиха, че ще се стремят да „смекчат тези въздействия“.
За нарушаването на някои от най-сериозните правила за конкуренцията ще бъдат налагани глоби в размер до 10 % от глобалните приходи на фирмата, а при повторни нарушения - дори до 20 %.
Една от основните промени в рамките на DMA е правилото, което налага оперативна съвместимост между приложенията за изпращане на съобщения, улеснявайки потребителите да споделят връзки и изображения.
„С днешното определяне най-накрая ограничаваме икономическата мощ на шестте пазача, даваме по-голям избор на потребителите и създаваме нови възможности за по-малките иновативни технологични компании“, заяви главният изпълнител на ЕС в областта на технологиите, комисарят по промишлеността Тиери Бретон.
Apple и Microsoft твърдяха, че части от техния бизнес не трябва да се класифицират като „основна“ услуга, а от ЕК заявиха, че са започнали проверки за оценка на твърденията на Apple относно iMessage, а на Microsoft - за Bing, Edge и рекламната му платформа.
Говорител на Microsoft приветства решението за започване на разследване на трите услуги, които според компанията „работят като претенденти на пазара“.
Междувременно Apple заяви, че очаква „с нетърпение да обясни на комисията защо iMessage е извън обхвата на DMA“.
DMA, заедно със сродния му закон - Закона за цифровите услуги (DSA), дава на ЕК повече права спрямо технологичните гиганти, които според критиците твърде дълго са получавали свобода на действие в ущърб на потребителите.
Една от основните цели на DMA е да спре по-големите играчи да пречат на развитието на по-малките компании, които заплашват да станат конкуренти, като ги поглъщат.
ЕС смята, че примери за това в миналото са изкупуването на Instagram и WhatsApp от Facebook, както и закупуването на YouTube и Waze от Google.
С новото законодателство ЕК трябва да бъде уведомявана за всички поглъщания, независимо от техния размер.
Съгласно регламента DMA на компаниите се забранява да приотизират собствените си услуги пред тези, предлагани от конкурентни фирми, и ще трябва да споделят ключова информация с бизнес клиентите.
Някои експерти предвиждат правни предизвикателства срещу обозначенията на DMA, подобни на тези срещу DSA.
„Когато имате нов закон, който е сложен закон в сложна среда, неизбежно е в началото да има правни предизвикателства“, каза Александър дьо Стрил, академичен директор на програмата за цифрови изследвания в мозъчния тръст Centre on Regulation in Europe.
Amazon и европейският търговец на дребно на дрехи Zalando заведоха дело в съдилищата на ЕС срещу определянето им като "много големи" онлайн платформи съгласно DSA.
А големите технологии са изправени пред още повече регулации, тъй като ЕС се надпреварва да приеме първия в света закон за изкуствения интелект - въпрос, който придоби спешна актуалност след главозамайващия напредък през 2022 г.