Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Технологии
  3. Искането на TikTok да заобиколи Закона за цифровите пазари на ЕС беше отхвърлено от Общия съд на блока

Технологии

Искането на TikTok да заобиколи Закона за цифровите пазари на ЕС беше отхвърлено от Общия съд на блока

Искането на TikTok да заобиколи Закона за цифровите пазари на ЕС беше отхвърлено от Общия съд на блока - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Компанията майка на TikTok - ByteDance Ltd. загуби първото съдебно дело срещу определянето ѝ като „технологичен пазач“, според Закона за цифровите пазари на ЕС, след като Общият съд на ЕС постанови, че китайската социална медийна платформа не може да избегне новия закон, насочен към големите технологични компании (т.н. BigTech), съобщават Ройтерс и Блумбърг.

Базираният в Люксембург Общ съд на ЕС застана на страната на Европейската комисия, като заяви, че компанията майка на TikTok е достатъчно мощна, за да бъде обхваната от знаковия Закон за цифровите пазари на блока (DMA), който влезе в сила през март.

ЕС предупреди технологичните гиганти за новите бизнес правила от март

Решението може да бъде обжалвано пред върховния съд на блока - Съда на Европейския съюз, предава БНР.

В решението си в сряда съдиите посочиха, че TikTok отговаря на необходимите прагове, за да бъде включен в обхвата на DMA, и че опитът на компанията майка ByteDance да обжалва решението на Европейската комисия, определящо я като „пазач на информационния вход“ (gatekeeper), не е обоснован.

Съдиите казаха, че компанията е изпълнила количествените прагове на DMA по отношение на нейната глобална пазарна стойност, броя на потребителите на TikTok в рамките на ЕС и броя на годините, през които този праг, свързан с броя на потребителите, е бил изпълнен.

Общият съд също така посочи силния ръст на популярността на TikTok, като го постави наравно с конкурентите Meta Platforms и Alphabet.

TikTok обяви, че е разочарован от решението, но фирмата вече е предприела стъпки за спазване на DMA. Говорител на Комисията пък каза, че ще продължи да работи с ByteDance, за да осигури пълно съответствие с правилата.

Законът за цифровите пазари има за цел да забрани на най-мощните технологични фирми да участват в списък с потенциално антиконкурентни действия, преди да е станало твърде късно за спасяване на пазарите. Той налага строг режим на фирми, чиито практики преди това са довели до милиарди евро глоби и данъчни разпореждания от надзорния орган на ЕС.

Правилата по DMA се прилагат за онлайн платформи с продажби в целия блок за поне 7,5 милиарда евро или с пазарна капитализация от 75 милиарда евро. Платформените услуги също така трябва да имат повече от 45 милиона активни крайни потребители месечно и повече от 10 000 активни бизнес потребители годишно в ЕС, за да попаднат в правилата.

Законът забранява определени платформи да предпочитат собствените си услуги пред тези на конкуренти. Забранено им е да комбинират лични данни в различните си услуги, забранено им е да използват данни, които събират от търговци от трети страни, за да се конкурират с тях, и трябва да позволяват на потребителите да изтеглят приложения от конкурентни платформи.

Google Search на компанията майка Alphabet Inc., Safari на Apple, Amazon.com Inc., Booking.com, Meta Platforms и Microsoft са сред платформите, обхванати от Закона за цифровите пазари на ЕС. Наред с TikTok, компаниите Apple и Meta Platforms Inc. също оспориха определянето им според Закона за цифровите пазари.

Apple оспори DMA, заявявайки, че нейните пет магазина за приложения на iPhone, iPad, Mac компютри, Apple TV и Apple Watches не трябва да бъдат етикетирани като услуга с една основна платформа. Компанията също така обвинява регулаторите, че характеризират операционната ѝ система iOS като важен портал за бизнес потребителите.

Meta също оспорва определянето от ЕК като „пазачи на информационен код“ на нейните платформи Messenger и Marketplace.

Приложението за видео TikTok се разглежда „под лупа“ в целия свят, тъй като влиянието му расте на фона на страховете за китайския му произход. Президентът на САЩ Джо Байдън подписа двупартийно законодателство през април, целящо забраната на TikTok в САЩ, освен ако китайският му собственик не отстъпи контрола над платформата. Това законодателство премина през двете камари на Конгреса на САЩ и в крайна сметка доведе до това TikTok да оспори законността на законопроекта.

Междувременно TikTok беше разследван от регулаторите на ЕС за създаване на потенциално вредни функции за деца. Глобите за предполагаемите пропуски на TikTok могат да достигнат до 1% от общия му годишен доход, съгласно друг нов закон - Закона за цифровите услуги на ЕС (DSA).

Анкети