Технологии
Нови технологии: Хартиената касова бележка отстъпва на app-приложенията
Развитието на технологиите, автоматите за самообслужване и апликациите на телефоните пратиха класическата касова бележка в историята.
Водени от политиката за пестене на хартия и екологичност, редица големи хипермаркети дадоха възможност на потребителите да изберат дали искат да се откажат от хартиения чаршаф, който получават на касата. Вместо него покупката автоматично отива в клиентската апликация, инсталирана на мобилния телефон, пише в блога си българският журналист. живеещ в Белгия - Апостол Апостолов.
Функцията за отказ функционира от 2020 година в белгийските клонове на „Карфур“, нидерландският им конкурент „Алберт Хайн“, както и в немската верига „Акцион“ (подобна на нашите магазини „Всичко по левче“).
Ikea дава възможност на своите клиенти с добре познатата Family card да получават касовите бонове в пощенската кутия. Collect&Go на хранителната верига Colruyt Group също изпраща квитанциите по имейл.
В Lidl пък всеки клиент, който използва фирменото клиентско приложение така или иначе ще получи касовата си бележка там веднага след всяка покупка. Въпреки това на касите все още питат дали искате хартийката. Дигиталната касова бележка е въведена от „Кауфланд“.
Съседна Франция също сложи през миналата година край класическите касови бележки не само в магазините, но и по институциите, съобщи в обширен репортаж телевизионният гигант Euronews. Плащането ще бъде отразявано по имейл, банкова апликация или QR код. По изключение ще се издават на хартиен носител единствено в ресторанти и хотели, за закупуване на електротехника.
В страната годишно се отпечатват по 30 млрд. хартиени бележки. С поправките се очаква да бъдат спестени 150 000 тона хартия годишно, или да бъдат запазени 25 млн. дървета.
QR код за довиждане
Как функционира системата в немския хипермаркет. При инсталирането на клиентската карта в телефона, приложението ви пита дали искате да получавате касовата си бележка там. След направената покупка на гишето за самосканиране на продуктите вие получавате единствено мъничка хартийка с QR код, който да ви отвори вратичките. Подобно е и в „Акцион“, който ви пита искате ли дълъг отрязък, да получавате електронно или къса бележка с QR код за излизане.
Идеята за поетапното изчезване на хартиената касова бележка има развитие от няколко години. Първоначално хранителните вериги осъзнаха, че отива прекалено много суровина за тяхната направа, затова преминаха на рециклирана хартия. Впоследствие обаче с развитието на апликациите водещите вериги осъзнаха, че могат да се откажат и от тази повторно употребена хартия като напълно я елиминират в практиката си. Изчисления на водещия бранд Delhaize показват, че всяка седмица се отпечатват по 5 милиона касови бележки, което е 162 тона годишно.