Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Застраховане
  3. Космосът ли е последната граница на екстремната туристическа застраховка?

Застраховане

Космосът ли е последната граница на екстремната туристическа застраховка?

Космосът ли е последната граница на екстремната туристическа застраховка? - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Снимката е илюстрована

Трагичната смърт на петимата пътници на борда на продводница „Титан“, който искаха да видят останките на Титаник извади на дневен ред темата с рисковете от екстремното пътуване. Но въпреки опасностите, пътуванията до места като Южния полюс, отдалечени планински върхове, гъмжащи от акули води и космос стават все по-популярни.

Очаква се приключенският туризъм да донесе повече от 1 трилион долара (около 143 трилиона йени) приходи в световен мащаб до 2030 г. спрямо очакваните 316,6 милиарда долара (около 45 трилиона йени) през 2022 г., според компанията за пазарни проучвания Grand View Research, предава JapanTimes.

„С нарастването на интереса ще расте и броят на мисиите за търсене и спасяване, казва Мики Хейстингс, президент на Националната асоциация за търсене и спасяване.

„Независимо дали става въпрос за космоса или за Еверест, всеки човек заслужава да бъде намерен“, казва тя.

Броят на фирмите, които имат за цел да намалят опасността и потенциалните спешни разходи от екстремни пътувания, започва да нараства. Някои предлагат спасяване и медицинска евакуация от отдалечени места. Други разработват нови видове застрахователни полици за занимания като пътуване в космоса.

Традиционната застраховка за пътуване няма да се намеси с парамедици, въпреки че обикновено покрива разходите за спешен случай. Дан Ричардс, главен изпълнителен директор на Global Rescue, казва, че е искал да запълни тази празнина, когато е основал компанията за управление на спешни пътувания през 2004 г.

Срещу $360 (около ¥51 000) годишна такса, тя предоставя на членовете услуги за евакуация. Надстройките, включително тази, която обещава, че „ветераните от военните специални операции“ ще ви върнат от опасни места като военни зони, могат да повишат таксата до около $1800 (около 258 000 йени). По същия начин Medjet, услуга за медицинска евакуация, продава годишни членства, а компании като AirMed International, SkyMed и други предлагат спешни екстракции.

Застраховката за пътуване ще „отлети“ и в космоса. С компании като Blue Origin и Virgin Galactic, които продават билети за пътувания, пазарът на космически туризъм се очаква да нарасне до около 3 милиарда долара (около 430 милиарда йени) до 2030 г., според оценки на UBS. Пазарът на застраховки за космически пътувания все още е малък, но Lloyd’s of London, която застрахова космическия бизнес, започна да сключва застраховки за космически пътувания през 2021 г., а миналата година Японската агенция за аерокосмически изследвания и Mitsui Sumitomo Insurance заявиха, че съвместно ще разработят предложения за космически застраховки.

Данъкоплатците в крайна сметка ще платят сметката за някои спасявания. Разходите за търсене и спасяване обикновено се поемат от държавните и местните агенции, казва Хейстингс. Около половин дузина щати имат закони, които позволяват на агенциите да таксуват получател на спасителна помощ, макар че малцина го правят и няма разходи за тези, които са спасени от службите на федералния парк, например. Миналата година законодатели от Хавай и Юта въведоха законодателство за разпределяне на федерални средства, за да помогнат на щатите да плащат за операции по издирване и спасяване, тежест, която според авторите непропорционално пада върху по-малко населените места, но законопроектът не успя да спечели сила.

Търсенето на подводница OceanGate най-вероятно струва милиони долари. Бреговата охрана, която ръководи спасителните операции, има юрисдикция над търсенето и спасяването в плавателни води в Съединените щати и извън тях.

„Но това е само дефиницията на тяхната мисия“, казва Хейстингс. „Ние не насърчаваме таксуването за търсене и спасяване, защото искаме хората да търсят помощ, независимо от социално-икономическия им статус.“

Ричардс казва, че клиент на Global Rescue се е записал за пътуването с Титан, но е изтеглил депозита си поради опасения за безопасността. Въпреки че екипът му щеше да работи с международни спасители, ако клиентът беше изпълнил плановете си, компанията нямаше да разполага с необходимите дълбоководни способности.

Има някои пътувания, при които рискът все още не може да бъде смекчен, казва той и добавя: „Ако има извънредна ситуация в космоса, никой не е задължително да може да достигне до хората.“

Анкети