Анализи
Контрол на веригите за доставки: Рафинерия за литий в Австралия е 51% китайска собственост
Премиерът Ли Цян завърши четиридневната си обиколка в Австралия с посещение на контролирана от Китай рафинерия за литий в Пърт, предаде АФП.
Това е знак за интереса на страната му към богатите австралийски минерали, които са от съществено значение за електромобилите.
Придружаван от дузина китайски служители, вторият по власт човек в Китай си сложи бяла каска, докато разглеждаше мокрите от дъжда съоръжения на Tianqi Lithium Energy Australia, компания, която е 51% китайска собственост и включва както литиева мина, така и рафинерия.
В Австралия се добиват 52% от световните запаси на литий, като по-голямата част от него се изнася под формата на руда за Китай за рафиниране и използване в батериите на електрическите превозни средства.
Инвестициите на китайски акционери в австралийската минна промишленост са чувствителен въпрос.
През март австралийският министър на финансите Джим Чалмърс нареди на петима акционери, свързани с Пекин, да продадат своите общо 10% дялове в Northern Minerals, под претекст, че те противоречат на „националния интерес“ на Австралия.
Решението последва по-ранна стъпка на свързания с Китай фонд Yuxiao да увеличи дела си в Northern Minerals, което привлече вниманието на австралийската Комисия за контрол на чуждестранните инвестиции.
Northern Minerals добива диспрозий - редкоземна руда, която се използва за производството на високопроизводителни магнити, използвани в електромобилите, чието производство е доминирано от китайски компании.
Тя притежава правата върху голямо находище на диспрозий в Западна Австралия.
Според компанията почти 99% от световното количество диспрозий понастоящем се произвежда в Китай.
И така, докато Западът смята, че Китай „представлява заплаха за националната сигурност“, Пекин твърди, че „инвестира“ и „допринася за развитието и опазването на околната среда“, обясни Марина Джан, доцент в Института за отношенията между Австралия и Китай към Технологичния университет в Сидни.
Макар че желанието да се развият независими от Китай вериги за доставки е „много хубаво“, то също така е малко вероятно да се случи в краткосрочен или средносрочен план, добави тя.