Анализи
Летището в Брюксел ще се разраства за разлика от нидерландското
Националното белгийско летище в Брюксел ще продължи да се разраства през следващите години. Това се посочва в новото разрешително, което е изготвено от близкия град Завентем, на който е кръстен аеропортът.
Разрешението се дава въпреки протеста на екологичните организации и десетките петиции през годините, подадени от околните селища.
Информацията за това какво се случва с белгийското летище се следи под лупа и от нидерландската общественост, която има същия проблем с летището „Схипхол“.
И Белгия, и Нидерландия от много време насам търсят начини да намалят поетапно броя на излитанията и кацанията до пълното им спиране.
И ако в Амстердам са твърдо категорични за без полети през нощта, фламандското правителство казва, че ще търси баланс между икономическите интереси и последиците за околната среда. Според правителството, летището е важен икономически двигател на страната, пише в блога си българският журналист, живеещ в Белгия - Апостол Апостолов.
Според новото разрешително летището в Брюксел има право да извършва до 240 000 полети (излитания и кацания) годишно, както впрочем иска и самият мениджмънт на аеропорта, отбелязва нидерландският икономически онлайн сайт nu.nl.
Против забраната не еднократно се е обявявала и отговорният ресорен министър Зухал Демир, която също пренебрегва апелите за забрана на нощните полети. Според нея и експертите й броят на нощните полети обаче трябва да бъде намален с 30% до 2032 година, но в никакъв случаи забранени.
В началото на миналата година беше разпространена петиция от 100 000 местни жители, които искат забрана за нощните полети, тъй като страдали от безсъние. От летището категорично не са съгласни и заявиха, че искането е неоснователно, тъй като през последните години се извършвали много по-малко полети в сравнение с 2007 г. Въпреки, че местните били пратени в глуха полоса, така и остана без отговор въпросът какви биха били последствията при евентуална забрана.
„Да се сравняват големите летища и техните политики е все едно да сравняваме ябълки с портокали“, коментираха тогава транспортни икономисти пред обществената фламандска телевизия.
Според един от тях Ваутер Деулф, в момента на Брюксел е разрешено да се извършват 16 000 нощни полета годишно. Повечето са на DHL. В годините назад аеропортът си е спечелил славата на основен транспортен център в Западна Европа, отчасти поради експанзията на електронната търговия
„Не можеш просто да премахнеш с лека ръка нощните полети – без да отрежеш ръцете и краката на карго компаниите като DHL, казва образно Деулф.
И същевременно поставя въпроса за лансирана идея да се премести трафикът към Лиеж, който и в момента обслужва доста транспортни компании. Според специалиста няма как за един ден да се преместят хора, техника и сгради. „Не очаквайте изненада като тази на Схипхол“, категоричен е транспортният експерт. И като пример посочва други близки летища.
Във Франкфурт и Цюрих забраната за нощни полети важи от полунощ до 6 сутринта. За „Шарл де Гол“ обаче това никога няма да се случи. Първо, защото е отдалечено от центъра на Париж, намира се далеч от селищна зона. По-важното е, че база на куриерската компания Fedex. Ето защо нощните полети никога няма да бъдат премахнати там", категоричен е специалистът. Близо година по-късно категоричното си становище в тази насока дават и държавните власти.
Далеч по-сложна е ситуацията на „Схипхол“. Въпреки, че през последните две години и ръководството на нидерландското летище и правителството даваха ясни, сигнали, че нощните полети ще бъдат спрени – едно становище далеч отвъд Океана разклати категоричните позиции.
През есента на 2023 година, нидерландската преса разпространява информацията, че Вашингтон е твърдо решен да влоши дипломатическите си отношения с Амстердам, ако спрат нощните полети. Драстичната мярка можела да стигне до там, че националната авиокомпания KLM да получи забрана да каца на американски летища и съответно американски самолети нямало да кацат на „Схипхол“.
От Министерството на инфраструктурата и управлението на водите потвърдили пред NOS за изпратено писмо от Вашингтон. "Ние сме в контакт и също ще изпратим отговор", заяви говорител.
Пред вестник De Telegraaf директорът на KLM Марян Ринтел разказал, че следи отблизо темата и е на мнение, че Нидерландия не може просто да откаже на американските авиокомпании достъп до Схипхол.
Междувременно сдружението, което защитава туристическите интереси ANVR отправи "спешен призив" към Камарата на представителите и кабинета на Марк Рюте (тогава още редовен, б.а.) да обявят решението за полетите на Схипхол като противоречиво. За ANVR е "безотговорно" да се вземе "такова драстично решение" в момент на оставка.
Според плановете на летището броят на нощните полети трябва да бъде свит до 440 000 годишно през 2024 година, като впоследствие ще бъдат забранени. Забрана ще има и за частните самолети Засега темата остава отворена докато Нидерландия не излъчи редовен кабинет.