Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Милиони евро и нищожен напредък по изграждането на жп линията РСМ - България

Анализи

Милиони евро и нищожен напредък по изграждането на жп линията РСМ - България

Милиони евро и нищожен напредък по изграждането на жп линията РСМ - България - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС/АРХИВ

Нищожен напредък по изграждането на жп линията до България, част от стратегическия Коридор 8, показват финансовите отчети на изпълнителите, чиито фирми през 2022 г. бяха ad hoc създадени за работата по този проект.

Дъщерно дружество на австрийската „Щрабаг“ и дъщерно дружество на турската „Гюлермак“, регистрирани за строителството на железницата, са събрали приходи от общо 35 млн. евро за тази дейност през миналата година. Двете фирми са изпълнители, които през 2022 г. бяха избрани и подписаха договора с публичното дружество за железопътна инфраструктура, като финансирането е основно през Европейската банка за възстановяване и развитие /ЕБВР/.

Създаденото за целта дъщерно дружество на „Щрабаг“ през първата си година на пълноценна работа по данни на „Централния регистър“ е постигнало приходи от 20 милиона евро през 2023 г. Те са с 442 на сто по-високи от година по-рано. Загубата от минус 33 264 денара е минимална през първата пълна година на работа, а броят на регистрираните работници е неизвестен.

„Гюлермак“ е отчела приходи от 14,8 милиона евро, които са се увеличили с 1998%. За 2023 г. е отчетена загуба от 640 000 евро. Регистрирани са 161 работници, както и дълг от 8 млн. евро.

От работата по участъка Куманово - Беляковце, според публикувания бизнес план на MZ Infrastructure, 70 на сто от рехабилитацията и строителството са завършени до края на 2023 г. До момента за двата етапа на този участък са изразходвани 52,5 млн. евро с помощта на кредитиране от ЕБВР.

За втория участък Беляковце - Крива Паланка от 2022 г., когато са подписани договорите с двамата изпълнители, са изразходвани 21 милиона евро, част от които е заем и част е безвъзмездна помощ от ЕБВР, според написаното в бизнес плана на публичното дружество.

За последната отсечка от Крива паланка до границата с България, която е най-скъпата според бизнес плана, има осигурени 385 млн. евро от няколко кредитора, но през 2023 г. на този етап няма строителни дейности. Предстоящи да бъдат подписани договори с изпълнители. В края на 2023 г. беше обявен търгът за избор на изпълнител на третия участък, като тече процесът за избор на надзорен инженер и консултант за техническа помощ.

„Железницата остава основен двигател на икономиката, затова фокусът за бъдещето са инвестициите в модерна железопътна мрежа. Ние инвестираме в нейната модернизация, а изграждането на Коридор 8 е истинско архитектурно предизвикателство. Железницата до България ще бъде готова до 2030 г., финансите в размер на 780 млн. евро са напълно завършени“, се казва в последното изявление през април на Зоран Трифуновски, директор на MZ Infrastructure.