Анализи
Никола Стоянов недоумява: Как щом ползваме най-евтиния петрол в ЕС цените на горивата у нас са високи
Няма яснота какво ще се случи с цените на горивата след 1 март, когато ще отпадне разрешението за внос на руски петрол у нас. Това коментира в ефира на БНТ бившият икономически министър от служебното правителство на Гълъб Донев - Никола Стоянов.
Отпадането на дерогацията ощетява „Лукойл". В момента те ползват по-евтина суровина. Разбира се, това може да бъде наваксано като цените се повишат.
„В последните месеци „Лукойл“ са притискани сериозно. Вчера гледах Делян Добрев, който каза, че е имало срещи и остават тайни. Когато всичко става тайно, това буди известни съмнения“, каза Стоянов.
Той разкритикува настоящия кабинет за начина на водене на икономическа политика:
„Не е задача на българското правителство да търси купувач на рафинерията в Бургас. Важната задача за българското правителство е друга, ползвайки тази дерогация да гарантира ниски цени за българските граждани, нещо което не се прави и в момента цените са прекалено високи спрямо цените на суровините. 17 държави са с по-ниски цени от България при положение, че ние ползваме най-евтината суровина. И второто нещо, което трябва да прави правителството е да си събира данъците“, коментира Стоянов.
По думите му, по времето на служебния кабинет миналата година са събрани 87 млн. лева през декември, през март 126 млн., а сега не е ясно дали влизат пари в бюджета.
„Със сигурност, тъй като в момента се ползва по-евтина суровина, в момента в който се забрани тази по-евтина суровина да се ползва е в ущърб, разбира се това може да бъде наваксано като маржът се запази същия и цените се повишат, така че ако се знае предварително, „Лукойл“ могат да се настроят и да продължат да печелят по същия начин“, допълни Стоянов.
В българската икономика най-важното е да има предвидимост, каза още той.
„Правителството на Кирил Петков остави България в страхотна газова криза, те бяха прекъснали доставките на газ без да имат вариант да доставят, единственото хубаво нещо беше, че беше лятото. Имаше едни седем танкери, които нямаше къде да бъдат разтоварени. Чирен е пълен със скъп газ, който не може да се ползва и сега, защото ще се увеличат цените“, добави Стоянов.