Анализи
Новият пакет от санкции на ЕК може да засегне руския LNG
Европейската комисия готви поредния пакет от санкции срещу Русия, стана ясно тази седмица след среща между европейския комисар Кадри Симсон и украинския енергиен министър Герман Галусченко. Засега е ясно единствено, че Брюксел ще прекрати по-късно през тази година окончателно транзита на руски газ за Европа, пише в блога си българският журналист Апостол Апостолов, който живее в Белгия.
От инвазията на руските военни на украинска територия преди две години за първи път ще бъдат наложени санкции в сектора с търговия и пренос на втечнен природен газ (LNG), пишело в документи, които били разгледани от авторитетното електронно издание Politico.
Освен това Еврокомисията ще настоява фирмите-вносители да предоставят повече данни за вноса на втечнен природен газ от Москва.
Нагласите, според изданието, били че има нарастваща политическа подкрепа и от компании и от политици – единствено силно зависимата от руското гориво Унгария - блокира всички газови санкции.
От нахлуването на Русия в Украйна, ЕС е намалил вноса на руски газ с около две трети. Делът на LNG е само 5%,което възлиза на около 8 милиарда евро за бюджета на Кремъл.
Според оценки на Международната асоциация на вносителите на втечнен природен газ (GIIGNL) от Русия за Европа през 2023 г. са транспортирани 9 милиона тона.
Вносът се доставя изцяло от газовото находище Ямал, което е собственост на частната петролна компания „Новатек“, без пряко финансово участие на „Газпром, следователно на Кремъл. 20% дял се държи и от френската TotalÉnergies, която продава по 4 милиона тона LNG годишно в Европа.
Общо Ямал транспортира 80% от своя LNG в Европа, а останалата част се продава на Китайската национална петролна корпорация (CNPC).
Въпреки че голяма част от европейските пристанища преустановиха допускането на танкери с руски втечнен природен газ, белгийският порт Зеебрюге продължава да ги приема и се превръща в основна входна точка за Стария континент. Справка показала, че в критичната 2022 година през него са преминали 4,3 милиона кубически метра LNG като почти цялото количество е било за страни от ЕС.
Ключов бизнес играч за порта е руско-китайската съвместна компания Yamal LNG , в която дял има и френската TotalEnergies и доставя втечнен газ за Китай, Япония, Южна Корея, Индия и Пакистан. Нейният ледоразбивач „Владимир Воронин“, един от 300-те във флота, които често акостират в Зеебрюге.
Политиката да продължава да приема руски газ нажежи напрежението в самата Белгия. Медии зададоха въпроса на мениджмънта дали е възможно прекратяване на договора на белгийския национален оператор Fluxys с руснаците, отговорът е, че пристанището е с отворен достъп съоръжение и че по закон клиентите не могат да бъдат дискриминирани.
Подобен отговор дава и Fluxys като казва, че „терминалът работи законно съгласно принципа на свободния достъп. Това означава, че всяка компания, заинтересована от доставката на втечнен газ, може да резервира капацитет. Следователно никой клиент не може да бъде дискриминиран по закон“.
В разпространено съобщение през миналата година се казва, че трябва да се спазва договорът с Yamal LNG, защото в момента няма санкции срещу руското LNG. „Ако санкциите влязат в сила, Fluxys, разбира се, ще направи всичко необходимо, за да ги спази“.
Белгийският оператор на газовата мрежа е в ръцете на общините и федералното правителство. „Следователно международният скандал засяга не само компанията, но и пряко нашите регионални правителства“, казва Матийо Соете, мениджър на кампанията за енергиен преход в Greenpeace Belgium.
Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu и Vredesactie настояват федералното правителство да забрани претоварването на руски втечнен природен газ на белгийското пристанище, следвайки примера на Нидерландия и Обединеното кралство.
Остава въпросът как ще действа енергийният гигант Total (с 20-процентен дял в Yamal LNG), който притежава порт във Франция и може да се окаже, че това е последната пробойна за руско LNG в Европа.