Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. NYT: Как ОАЕ задоволява руския елит с луксозни стоки под санкции

Анализи

NYT: Как ОАЕ задоволява руския елит с луксозни стоки под санкции

NYT: Как ОАЕ задоволява руския елит с луксозни стоки под санкции - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Повече от година след инвазията на Владимир Путин мрежата на световната търговия се е приспособила към западните санкции, като мрежа от посредници изпраща автомобили, електроника и други стоки в Русия.

На прашен път в покрайнините на Дубай Сохраб Фани се възползва от отговора на Запада на войната в Украйна: в магазина му се монтират нагреватели за седалки на автомобили, които се реекспортират за Русия. По думите му 12 000 подгреватели са се трупали в склада му в продължение на години, докато инвазията на Русия и последвалите я западни санкции не са изтласкали американските, европейските и японските автомобилопроизводители от руския пазар. Сега руснаците внасят тези автомобили през Дубай, Обединените арабски емирства - и тъй като автомобилите, изпращани за Близкия изток, обикновено са предназначени за топъл климат, магазини за аксесоари като този на Фани правят оживен бизнес, като ги оборудват за зимни условия.

„Когато дойдоха руснаците, аз разпродадох всичко“, казва Фани, затова поръчва още няколко хиляди подложки за отопление на седалките. „В Русия има санкции. Тук няма. Тук има бизнес.“

Повече от година след инвазията на президента Владимир Путин западните санкции са навредили на руската икономика, но не са я осакатили. Мрежата на световната търговия се е адаптирала, което позволява на руския лидер до голяма степен да изпълни ключовото си обещание: че войната няма да наруши драстично начина на потребление на руския елит.

Русия все още внася желани западни стоки, което е възможно благодарение на глобалната мрежа от посредници.

В Москва най-новите айфони се предлагат за доставка в същия ден на цена, по-ниска от цената на дребно в Европа. Универсалните магазини все още предлагат Gucci, Prada и Burberry. В сайтовете за продажба на автомобили се предлагат нови Land Rover, Audis и BMW.

Миналата година почти всички водещи западни марки за електроника, автомобили и луксозни стоки обявиха, че се изтеглят от Русия. Не всички техни стоки технически нарушават санкциите, но търговията с Русия стана много трудна в условията на обществено възмущение, натиск от страна на служителите и ограничения върху износа на полупроводници и финансовите трансакции.

Въпреки това руското търсене на луксозни стоки остава силно и търговците в Дубай и на други места го задоволяват.

„Богатите хора винаги си остават богати“, казва Екатерина Кондратюк, директор по комуникациите в дубайски салон за луксозни автомобили, която наскоро е изпратила Порше Кайен Турбо GT на стойност 300 000 долара на руски дилър. Войната, добави тя, „не ги е засегнала“.

В Дубай купувачите обикалят шоурумите на разрастващия се автомобилен пазар, пазарувайки западни автомобили - напоследък любим е Dodge Ram - за да ги закупят в брой и да ги изпратят в Русия. Някои от тях са заможни руснаци, които купуват автомобили за себе си, или дребни предприемачи, които искат да препродадат автомобилите за бързи пари.

В други случаи руските автомобилни дилъри, които са загубили официалните си връзки със западни марки, организират собствен внос, понякога на стотици автомобили наведнъж.

Руската аналитична компания „Автостат“ съобщи, че такъв непряк внос е съставлявал 12% от 626 300 нови леки автомобила, продадени в Русия през 2022 г.

Електрониката също поема по заобиколни пътища към руския пазар. В стария търговски квартал на Дубай, Дейра, търговците на едро с електроника се борят да наемат рускоговорящ персонал.

„Това е публична тайна“, казва собственикът на Bright Zone International General Trading L.L.C., няколко витрини по-надолу от търговец на едро на екстеншъни за коса. „Конкуренцията в момента е много силна за Русия“.

Собственикът, който поиска да бъде идентифициран само с фамилното си име Тура, каза, че миналата година е доставил стотици смартфони и лаптопи в Русия преди празничния сезон. Един потенциален купувач е искал оферта за 15 000 iPhone-а, казва Тура, но очевидно е намерил по-добра оферта на друго място.

В друг магазин за електроника наблизо афганистанският продавач Абдула Ахмадзай каза, че е пристигнал в Дубай преди по-малко от година и оттогава е научил достатъчно руски, за да преговаря с рускоговорящите си клиенти. На отсрещната страна на улицата мъж от Таджикистан, бивша съветска република, каза, че той и негов колега бързо са намерили работа в магазин за продажба на телефони, лаптопи и дронове.

„Всички магазини тук търсят хора, които говорят руски“, каза той. „Ние имахме късмет.“

След като много западни компании се изтеглиха от Русия, правителството на Путин насърчи неразрешения внос на техни стоки от други държави. Руското министерство на търговията публикува списък с десетки компании, чиито продукти могат да бъдат внасяни без съгласието на производителите им, включително Apple, Audi, Volvo и Yamaha.

„Който иска да внесе каквито и да е луксозни стоки, ще може да го направи“, обеща Путин през май миналата година.

В един руски доклад се изчислява, че такъв „паралелен внос“ на лаптопи, таблети и смартфони е възлизал на 1,5 млрд. долара през миналата година. Освен това китайски автомобили и електроника също заливат руския пазар.

„Можеш да внесеш каквото си поискаш, стига да имаш пари“, казва Пьотр Баканов, автомобилен журналист в Москва. „Всеки, който не е мързелив, пренася автомобили.“

Новите търговски маршрути минават предимно през страни, които имат приятелски отношения с Москва. Западни анализатори и официални лица посочват Турция, Китай и бивши съветски републики като Армения и Казахстан като страни, които пренасочват западни стоки към Русия. Те твърдят, че Кремъл се възползва от този внос не само за да задоволи населението, свикнало с чуждестранни телефони и автомобили, но и за да си набави микрочипове за оръжията, използвани срещу Украйна.

Баканов, подобно на други руски блогъри и журналисти, сам се е захванал с този бизнес: той публикува обяви в приложението за съобщения Telegram, предлагайки внос на автомобили „по поръчка от всяка част на света“. Той казва, че чуждестранните автомобилни части също се внасят чрез паралелен внос - някои от тях вече се предлагат в Русия на по-ниски цени, отколкото преди войната, когато тези части се продаваха от оторизирани дилъри с високи надценки.

Заобикалянето на правилата е толкова разпространено, че руските автомобилни издания правят редовни прегледи на автомобили, произведени за чужди пазари. Мултимедийната конзола на Toyota Camry, произведена за Китай, работи само на китайски език, предупреди популярен автомобилен уебсайт през февруари; рецензентът предложи да се държи приложение за превод на смартфон до дисплея.

В една мартенска вечер на автомобилния пазар в Дубай Сергей Кашкаров седи на пътническата седалка на паркирана сива Toyota и договаря последната си сделка: изпращане на шест автомобила Mitsubishi до дилърски център в сибирския град Новосибирск с ферибот и камион през Иран и Казахстан. Кашкаров се е преместил в Дубай от Сибир през 2021 г. и след инвазията се е утвърдил като брокер, който свързва руски дилъри на автомобили с дубайски доставчици.

„Имам много работа“, казва той. „Наистина не се оплаквам.“

Новите модели на търговия се проявяват в международната статистика; износът на автомобили от Европейския съюз за Русия например е спаднал до около 1 млрд. евро през 2022 г., от 5 млрд. евро през 2021 г. Но износът на Европейския съюз за Казахстан се е увеличил почти четири пъти, до над 700 млн. евро, а износът за Емирствата е нараснал с около 40%, до 2,4 млрд. евро. Армения съобщава, че вносът на автомобили в страната е нараснал повече от пет пъти до 712 млн. долара през миналата година.

Западните автомобилни компании обикновено отричат да знаят, че техни автомобили се доставят в Русия в значителни количества или че продажбите им в Емирствата са се увеличили.

„Не сме виждали нищо такова“, казва Джим Роуън, главен изпълнителен директор на Volvo.

Пол Джейкъбсън, главен финансов директор на „Дженерал мотърс“, заяви: „Не ми е известно нещо да е заминало за Русия“.

Производителите на автомобили ще имат проблеми с проследяването на продажбите на автомобили чрез посредници, казват представители на индустрията. А американските служители, отговарящи за прилагането на ограниченията, се фокусират повече върху стоки, които могат да бъдат използвани за военни цели.

Обединените арабски емирства са определени като "държава на фокус" от американските служители заради ролята им на център за продукти, изпращани в Русия в нарушение на санкциите. Електрониката предизвиква особена загриженост, тъй като чиповете ѝ могат да бъдат използвани за военни цели.

„В ОАЕ са въведени строги мерки, регулиращи разрешенията за внос и износ на материали с двойна употреба, за да се предотврати използването им за военни цели“, се казва в изявление на емиратски служител.

Разглеждайки автомобилния пазар в Дубай, група от трима мъже заяви, че разделя времето си между Русия и Армения. Те отказаха да кажат с какво се занимават, но описаха вноса и препродажбата на автомобили като доходоносен страничен бизнес; единият от тях каза, че е купил около 100 автомобила през последната година.

„Дубай е „три в едно“, шегува се мъж, посочващ името си като Айк. „Отиваш на почивка, купуваш кола за себе си и купуваш още няколко, за да ги препродадеш.“

Източник:Антон Трояновски от Дубай, Джак Юинг от Ню Йорк, Вивиан Нерим от Рияд, Ахмед Ал Омран от Джеда и Олег Мацнев от Берлин. Анализ за „Ню Йорк таймс“

Анкети