Анализи
Великобритания обърна гръб на нощните клубове: Над 400 дискотеки са затворили врати в последните 5 години

През последните 5 години около 400 нощни клуба са затворили във Великобритания - повече от една трета от общия брой.
В Лондон кметството стартира специална работна група, която да помогне за насърчаване на нощния живот и да спаси заведения, изложени на риск от затваряне.
„Сложна матрица от фактори оказват натиск върху сектора, създавайки перфектна буря за нощните клубове“, казва Тони Риг, съветник в музикалната индустрия и програмен ръководител в Университета на Централен Ланкашир.
Има много фактори, които могат да играят роля - сред тях нарастващите разходи, по-малкият разполагаем доход и промяната в избора на начин на живот.
Но затварянето повдига и по-широки въпроси. Някои експерти предполагат например, че трайното въздействие на блокирането на Covid-19 може да е довело до това хората да излизат по-малко, отколкото преди.
И ако това е така, може ли затварянето на толкова много клубове да доведе до по-широка културна промяна, особено сред поколението Z?
Промени ли пандемията едно цяло поколение?
В продължение на няколко години по време на пандемията от COVID-19 младите хора не успяха да изживеят нощния живот по същия начин, по който предишните поколения го правеха, така че може би не е изненадващо, че оттогава има промени в начина им на общуване.
Скорошно проучване на Night Time Industries Association (NTIA) сред повече от 2000 души на възраст между 18 и 30 години установи, че близо две трети излизат по-рядко от предходната година.
„Поколението Z се ръководи от редица фактори – както офлайн, така и онлайн. Част от това изглежда е нарастващото съзнание за здравето, както физическо, така и психическо – и виждаме по-малко култура на пиене“, коментира психологът д-р Елизабет Фейгин от Dr Elizabeth Consultancy, предава BBC.
Проучване на YouGov сред хора на възраст от 18 до 24 години показва, че поколението Z продължава да бъде най-трезвата група като цяло, като 39% от тях изобщо не пият алкохол.
Д-р Мег Джей, автор на The Defining Decade, предполага, че има няколко фактора, движещи тази промяна.
„Някои предполагат, че поколението Z си стои заради депресия вкъщи, но аз не мисля, че това е така“, посочва тя.
Според нея младите са по-добре запознати от опасностите за здравето и залагат на по-здравословен начин на живот.
По-малко общуване - или просто различно общуване?
д-р Джей си спомня, че при въвеждането на ограниченията по време на пандемията младите ѝ клиенти са споделяли, че търсят и намират нов метод за комуникация. Някои от тях са споделяли, че тогава се чувствали по-щастливи, защото пиянските им моменти са били далеч по-редки. Това е довело до по-голяма трезвеност и осъзнаване, че сами са отговорни за живата си, а не последно място им е пестило и пари.
Но тук и ролята на социалните медии. Поколението вече на ходи по дискотеки и нощни клубове, а гледа публикации в социалните мрежи.
Медията цитира младеж, който споделя, че той и връстниците му имат огромна зависимост от социалните медии. Според него това ги е отдалечило от социални забавления.
Според експертите психолози социалната комуникации е сред по-младите поколения е дошла много преди блокирането, с развиването на техлогоиите.
Идва ли нова „буря“ за клубовете?
Не всички са убедени, че Covid и подмяната на модела на общуване на младите е причината за закриването на клубовете.
Според Майкъл Кил, главен изпълнителен директор на Асоциацията на нощните заведения, голям фактор за спада на посещаемостта е финансова.
„Реалността е, че хората не могат да си го позволят“, коментира той.
Входните такси варират в зависимост от клуба. Ранното влизане в градски заведения могат да бъдат около £10, докато таксата на вратата или билетите в последната минута са много по-високи. След това идват разходите за всякакви напитки, таксита, нощни пътувания, като и средства за храна.
През 2024 г. компанията, която притежаваше Pryzm и Atik, две известни вериги за нощен живот, влезе в криза и затвори 17 заведения, а други 11, сред които клубове и барове, продаде. Основен мотив за закриването на помещенията бяха променящите се навици на студентите.
„Хората наистина се интересуват от това как харчат парите си. Отминаха дните на студентите, които излизаха четири или пет вечери в седмицата. Студентите сега имат по-малко пари отпреди“, посочва Ръсел Куелч, главен изпълнителен директор на Neos, който управлява останалите места на компанията.
Промяна на бизнес модела на клубовете
Сега компанията има няколко „парти бара“, които са отворени и през деня, което означава, че прозорецът за търговия е по-дълъг. Много от тях са тематични, със събития като бинго и не са толкова алкохолно ориентирани.
В проучване на NTIA 68% от анкетираните съобщават, че настоящият икономически климат е наложил да редуцират излизанията си.
„Клубовете се превръщат в лукс и това е просто лудост“, казва Шерел Томас, диджей в BBC 6 Music и допълва: „Трябва да можете да влезете в клуб и да бъдете с приятели по всяко време, защото това е нещо, което ви прави щастливи.“
Нова „буря“ за клубовете идва в резултат на нови икономически предизвикателства, след които и увеличението на осигуровките.
Ако клубовете не могат да поемат икономическите предизвикателства и това ги принуди да повишат цените, това може да ги направи по-малко достъпни, особено във време, когато потребителите са обременени с нарастващи разходи за живот.
Местата, които се противопоставят на тенденцията
От отварянето си през 1961 година Acapulco в Халифакс е видял хиляди хора на дансинга си. Смята се, че е най-старият нощен клуб в Обединеното кралство.
Неговият собственик Саймън Джаксън е забелязал някои промени в начина, по който хората посещават клубове. Той посочва, че има клиенти, които идват много преди старта на програмата за вечерта, за да се снимат и да се пуснат как танцуват в TikTok.
Клубът се противопоставя на новите тенденции. В Йоркшир 40 процента от клубовете са закрити от 2020 г. насам - най-много от всички региони във Великобритания.
Джаксън обяснява „дълголетието на клуба“ с много неща, но вече на съотношението цена-качество.
Има и други модели на клубове, които имат известен успех.
Gut Level в Шефийлд работи с модел на членство - намалени цени за хора с ниски доходи.
За някои хора това е почти единственото място, където могат да отидат и да изпитат чувство за принадлежност и истинска общност.
Защо запазването на клубовете има значение
Кат Роси е прекарала години в изследване на творческото значение на нощните клубове, в качеството си на историк на дизайна и професор по архитектура в Университета за творчески изкуства Кентърбъри.
„От зората на цивилизацията имаме нужда да излизаме, да танцуваме и да бъдем заедно през нощта“, казва тя и допълва, че „Социалните събирания са основна част от нашата социална тъкан. Мисля, че нощните клубове са наистина подценени. Клубната култура като цяло е двигател на творчеството.“
Много модни марки са родени в клубове, посочва тя, което ги прави част от "по-голяма творческа екосистема" заедно с театри, опери и телевизионни студия.
През 2016 г. германски съд официално определи Berghain, известен нощен клуб в Берлин, за културна институция, което му даде същия данъчен статут като на оперите и театрите в града.
На следващата година Цюрих признава технокултурата за част от своето „нематериално културно наследство“ в партньорство с ЮНЕСКО.
Това е мнение, което се споделя и от някои във Великобритания. Нощните клубове наистина трябва да се развиват, за да запазят своята релевантност поради промените в културното поведение и също така да променят бизнес модела, за да смекчат някои от другите икономически натиск. Но без тази трансформация Обединеното кралство рискува да загуби повече от тях.