Автомобили
Слабото търсене отказва Volvo от плана до 2030 г. да продава само електромобили
Шведският автомобилен производител „Волво“ се отказа от плана си до 2030 г. да продава само електрически автомобили поради отслабването на търсенето на автомобили с чисто батерийно захранване.
След съобщението на 4 септември акциите на компанията спаднаха с повече от 4 %, а през последните шест месеца са поевтинели с 12 %, съобщи „Евронюз“.
„Волво“ отчете разочароващи приходи за първото тримесечие и предостави слаби насоки по време на разговора за приходите за второто тримесечие.
Вместо да се стреми да се превърне в производител на изцяло електрически автомобили, сега „Волво“ си поставя за цел „90 до 100 % от глобалния обем на продажбите до 2030 г. да се състои от електрифицирани автомобили“. Това включва комбинация от изцяло електрически и плъг-ин хибридни модели.
Останалите 0-10% ще позволят създаването на ограничен брой леки хибридни модели, ако е необходимо.
Компанията все още очаква да произвежда 50-60% електрифицирани автомобили до средата на това десетилетие, което ще му позволи да се превърне в производител на изцяло електрически автомобили, когато „условията са подходящи“.
„Волво“ отбеляза, че 26% от нейните продукти са изцяло електрически автомобили, което е най-високият дял сред премиум конкурентите му.
Общият дял на електрифицираните автомобили на компанията, включително електромобили и плъг-ин хибриди, възлиза на 48% през второто тримесечие на тази година.
Нарастващо търсене на хибридни автомобили от страна на клиентите
Нарастващото търсене на хибридни превозни средства и намаляващата достъпност на чисто електрическите автомобили оказват натиск върху маржовете на печалба на производителите на електрически автомобили.
Известният производител на електромобили „Тесла“ отбелязва непрекъснат спад на маржовете на печалба и забавяне на растежа от 2023 г. насам.
Главният изпълнителен директор Елон Мъск посочи, че потребителите предпочитат да се преориентират от 100% електрически автомобили към хибридни превозни средства.
На фона на забавеното потребителско търсене и ценовата война в Китай производителите на автомобили са изправени пред макроикономически насрещни ветрове.
Индустрията изпитва несигурност и поради новите вносни мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, наложени от ЕС и САЩ, като Китай обещава реципрочни мерки.
Привлекателността на притежаването на електромобил „намалява“
„Ясно е, че преходът към електрификация няма да бъде линеен, а клиентите и пазарите се движат с различна скорост на приемане“, заявиха от „Волво“.
„Ние сме прагматични и гъвкави, като същевременно запазваме водещата си позиция в индустрията по отношение на електрификацията и устойчивостта“, добави производителят.
Държавните субсидии за превозни средства, използващи възобновяеми енергийни източници, преди това стимулираха потребителите да купуват изцяло електрически автомобили.
Въпреки това, с изтичането на тези стимули и спадащите цени на суровия петрол, привлекателността на притежаването на напълно електрифициран автомобил намаля.
„По-бавното от очакваното разгръщане на инфраструктурата за зареждане, оттеглянето на държавните стимули на някои пазари и допълнителната несигурност, създадена от неотдавнашните тарифи за електромобили на различни пазари. Имайки предвид това, „Волво“ продължава да вижда необходимостта от по-силни и стабилни правителствени политики в подкрепа на прехода към електрификация“, заявиха от компанията.
„Волво“, собственост на китайската компания Geely, е последният голям производител на автомобили, който намали амбициозните си планове за преход към изцяло електрически превозни средства, въпреки че продължава да се ангажира да постигне нулеви нетни емисии на парникови газове до 2040 г.
През юли Лука Де Мео, главен изпълнителен директор на френския автомобилен производител „Рено“, предупреди, че клиентите все още не са готови да преминат към превозни средства, задвижвани с батерии.
Той призова за повече гъвкавост в графика, позовавайки се на прехода към зелена енергия в Европа и целта за преминаване към електрически превозни средства до 2035 г.
Германският производител на луксозни автомобили „Порше“ също намали целта си да продава 80% изцяло електрически автомобили.
Други масови производители на автомобили, включително „Форд“ и „Фиат“, също изразиха опасения, че плановете за производство само на електромобили до 2030 г. може да са прекалено амбициозни“.