Банки
Американските банки: Социалните медии са заплаха, а не маркетингов инструмент
Банкерите засилват управлението на риска, мониторинга и процедурите при спешни случаи около използването на социални медии, след като преди два месеца под натиск в социалните мрежи Silicon Valley Bank претърпя фалит и предизвика сътресения в цялата индустрия, предава Ройтерс.
В момента в САЩ банкови мениджъри и анализатори разработват програми и планове за противодействие на онлайн заплахи, сред които фалшиви новини, дезинформация и слухове касаещи здравето на банките, което лавинообразно може да доведе до изтичане на депозити или да окажат въздействие върху акциите.
Усилията в това отношение, подчертават спешната нужда от адаптация на банките.
От сектора са категорични, че социалните медии трябва да бъдат възприемани като потенциална заплаха, а не като маркетингов инструмент. Пример за това е ситуацията със Silicon Valley Bank. Преди два месеца стимулирани от постове, поставящи под съмнение финансовото здраве на SVB в Twitter, предизвика истерия сред клиентите, които започнаха да теглят по 1 милион долара на секунда от сметките си. Това се случи преди банката да фалира на 10 март.
Грег Бекер, бившият главен изпълнителен директор на Silicon Valley Bank, определи социалните медии като „безпрецедентен“ фактор за смъртта на кредитора. Преди дни пред Банковата комисия на Сената той изнесе информацията, че само за 10 часа вложителите на SVB са изтеглили 42 милиарда долара.
Бързият спад на SVB изуми пазарите. На 8 март кредиторът обяви, че продава ценни книжа и набира капитал. Тъй като притесненията относно финансовото му състояние ескалираха, клиенти от технологичната индустрия в района на залива написаха в Туитър своите притеснения и изтеглиха средства чрез мобилни приложения или онлайн банкиране.
Бившият главен изпълнителен директор на фалиралата също преди два месеца First Republic Bank Майкъл Рофлър смята, че именно социалните медии са в основата на срива й.
Сега, изправени пред значително предизвикателство ръководители и директори на банки са наредили на своите екипи да добавят всички социални медии към програмите си за управление на риска.
Отделите по риска „са привлечени, за да разработят детайлно план, който позволява на банките да измерват риска, свързан с интернет, да се подготвят за него и да реагират при нужда“, обясняват пред Ройтерс представители на сектора в САЩ.
„Това, което се случи в SVB, може лесно да се случи другаде“, каза Грег Хертрих, ръководител на американските депозитарни стратегии в Nomura.
„Всяка банка, която не обръща внимание на присъствието си в социалните медии и ефекта, който може да има върху поведението на депозитите, прави доста лоша услуга на себе си, на своите акционери и най-важното на своите вложители“, каза Хертрих.
По-малките кредитори са съсредоточени върху идентифицирането на профила на своите вложители, като си партнират с влиятелни личности от сферата, за да се противопоставят на всякаква дезинформация, каза Линдзи Джонсън, главен изпълнителен директор на Consumer Bankers Association, индустриална група, чиито членове притежават 15,1 трилиона долара активи.
„Много банки предприемат проактивен подход, за да комуникират с клиентите си, за да предадат правилното послание“, обясни тя. Обхватът включва „предоставяне на факти и ресурси на техните бази чрез имейл, Twitter и LinkedIn“, каза Джонсън.
Най-големите кредитори също са се фокусирали върху рисковете от социалните медии. Главният изпълнителен директор на JPMorgan Chase & Co (JPM.N) Джейми Даймън цитира социалните медии като фактор за провала на SVB, а главният изпълнителен директор на Citigroup Inc (C.N) Джейн Фрейзър го нарече „пълна промяна на играта“.
Примомняме, че след колапса на банките SVB и Signature доверието в регионалните кредитори беше разклатено, акциите на First Republic Bank също се сринаха. Дори депозитът на стойност 30 милиарда долара от 11 големи кредитори в САЩ не успя да противодейства на това. Не помогнаха и препоръките на влиятелни клиенти, публикувани в LinkedIn, за да укрепят доверието.
First Republic беше иззета от регулаторите в САЩ и закупена от JPMorgan.
Според източник на Ройтерс Федералната корпорация за застраховане на депозитите на САЩ, Федералният резерв, както и Съветът за финансова стабилност, също отчитат ролята на социалните медии в последните пазарни сътресения.
„Банките са наясно с рисковете и започват да разбират, че трябва да отделят повече човешки ресурси за наблюдение на социалните медии, просто това все още не се е превърнало в приоритет“, каза Джим Пери, старши стратег в Market Insights.