Мрежата
Френската високоскоростна железница е засегната от саботаж
От блога на Апостол Апостолов:
Френското разузнаване и службите за сигурност са мобилизирани, за да открият извършителите, отговорни за "целенасочените палежи" по високоскоростната железопътна мрежа TGV, обяви премиерът на страната Габриел Атал.
Часове преди откриването на Олимпиадата, най-малко 800 000 души са засегнати от прекъсването на връзките. Властите предупреждават, че все пак тези, които предприемат пътуването да се готвят за часове закъснения и отклонени маршрути по дублиращата класическа и по-бавна републиканска жп мрежа.
Атаката, възприемана от властите като саботаж, беше извършена в нощта на 26 юли. Според официалната информация на 5 места едновременно по релсите е бил запален пожар с цел увреждане на инфраструктурата на железопътната мрежа.
От силите за сигурност разкриват, че почеркът прилича много на ултралеви организации в миналото.
Първоначалните заключения сочат, че саботажът е започнал на високоскоростната влакова линия на запад и югозапад с палеж на релсите близо до град Куртален, на около 115 километра югозападно от Париж.
Палежите са засегнали високоскоростните връзки по няколко възлови направления по посока Лил и Страсбург, според френски медии. Югоизточната линия е оцеляла, след като е осуетен палеж, казват от ръководството на френската железница.
Най-засегнатата гара Монпарнас в Париж няма да има движение най-рано до обяд на 26 юли. Но това са оптимистичните прогнози. По-реалистично според ремонтиращите екипи е да бъдат възстановени част от ключовите връзки за края на уикенда.
Всички пътници с билет ще бъдат информирани чрез SMS за статуса на пътуването си с влак.
Железницата предупреждава, че може да има смущения по натовареното направление по посока Брюксел
Eurostar отклонява всичките си високоскоростни влакове до и от Париж по класическата линия. Пътуващите трябва да са подготвени за закъснения, защото по алтернативните маршрути композициите ще се движат със 150 вместо с обичайните 300 км/ч., което ще удължи пътуването с час и половина. Тези, които се откажат, могат да анулират, променят или получават възстановяване на сумата за пътуването си безплатно.
Добре планирана работа
Координираната атака е добре обмислена, дело на „златар“, казва образно главният изпълнителен директор на железницата Матийо Шабанел на извънреден брифинг. Пред медиите той обяснява, че на три възлови точки са подпалени тръбите, по които минават кабели и оптични влакна. Тези „кабелни артерии“ са изключително важни за сигурността и безопасността на влаковете.
Тези кабели контролират устройствата за безопасност: червени светлини, ключове, сигнализация. Специалистите на компанията SNCF работят, за да ги свържат, но това е бавна и много педантична работа.
Невъзможно е да се пътува без тези сигнали, които гарантират безопасността на влаковете. Самата железопътна линия не е повредена, а само сигнализацията, обяснява президентът на Федерацията на потребителите (Fnaut) Франсоа Делетрас. „TGV се нуждаят от много, много усъвършенствана компютърна система, наречена ERTMS. Без тази система те не могат да шофират."
"Това е произведение на изкуството, представете си, че ако имате 50 кабела, всеки от които има 10 проводника, това са 500 проводника, които след това трябва да бъдат свързани отново един по един", казва главният изпълнителен директор на SNCF Réseaux.
След като се свърже отново, всеки кабел ще трябва да бъде тестван, тъй като безопасността на TGV зависи от правилното им функциониране.
Няколкостотин души ще работят непрекъснато на три смени по осем часа до края на уикенда, за да възстановят трафика възможно най-скоро.