Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Технологии
  3. ЕК: Google провежда политика на нелоялна конкуренция

Технологии

ЕК: Google провежда политика на нелоялна конкуренция

ЕК: Google провежда политика на нелоялна конкуренция - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Европейската комисия обвини Google, че злоупотребява с господстващото си положение на пазара на онлайн реклами, и препоръча на американската компания да продаде част от рекламните си услуги, за да осигури лоялна конкуренция, предаде АФП.

Изпълнителният орган на ЕС прикани Google да отговори на тази предварителна констатация, направена след двугодишна антитръстова проверка, преди да бъде дадена окончателна оценка.

Ако и след това ЕК запази становището си, тя може да наложи глоба в размер до 10 % от годишните глобални приходи на Google.

Обвиненията засилват натиска върху компанията във връзка с доминиращата ѝ позиция в рекламната индустрия само няколко месеца след като американските власти заведоха дело срещу компанията по същия въпрос.

Вицепрезидентът на Google за глобалните реклами Дан Тейлър заяви, че компанията не е съгласна със съобщението на Комисията и „ще отговори по необходимия начин“.

Той подчерта, че Google се ангажира да „създава стойност“ за рекламодателите на един „силно конкурентен“ пазар и добави, че „разследването на ЕК се фокусира върху тесен аспект на нашия рекламен бизнес“.

Google е дъщерно дружество на американския технологичен гигант Alphabet, който през последните три месеца на 2022 г. отчита световни приходи в размер на 76 млрд. долара. Приходите от реклама на Google формират основната част от тях.

Заместник-председателят на Европейската комисия Маргрете Вестагер, която ръководи антитръстовите дейности на ЕС, заяви:

„В момента Google е в процес на преструктуриране. Изразяваме загриженост, че Google може да е нарушила незаконно конкуренцията в сектора на онлайн рекламата, известен още като adtech.“

Тя уточни, че ЕК все още не е направила окончателно заключение по случая и очаква отговора на Google.

„Доста рядко се случва да поискаме продажба на собственост и все още не сме я поискали“, каза Вестагер.

Предварителното становище на Комисията обаче беше, че продажбата е единственото подходящо средство за защита, тъй като Google има „господстващо положение по отношение на купувачите и по отношение на продавачите“ на пазара на онлайн реклама.

„Според нас продажбата е единственият начин за решаване на проблема“, допълни Вестагер. „Това е отражение на факта колко широко разпространена е Google в тази веригата от добавяне на нова и нова стойност“.

По-конкретно Комисията отбеляза, че Google не само предоставя цифрови инструменти за поставяне на онлайн реклами под формата на банери на уебстраници, видео, аудио, изображения и текст, но и действа като посредник за рекламодателите и издателите, за да получат реклами на екраните на компютрите и мобилните устройства.

За тази цел тя разполага с борса за реклами, която да свързва купувачи и продавачи, наречена AdX, както и с рекламен сървър, наречен DoubleClick, и инструменти за купуване на реклами, наречени Google Ads и DV 360.

В изявление Европейската комисия заяви, че „предварително установява, че поне от 2014 г. насам Google злоупотребява с господстващото си положение“, като дава предимство на AdX при закупуването на реклами чрез DoubleClick, Google Ads и DV 360.

Това, според ЕК, може да е било „умишлено поведение, целящо да даде на AdX конкурентно предимство“, което е изместило на заден план конкурентните борси за реклама и е позволило на Google да начислява по-високи такси в своята верига за доставка на рекламни технологии.

Съдебно дело в САЩ

Предварителната констатация на Комисията, обявена в сряда, съвпада с антитръстовия иск, подаден срещу Google от правителството на САЩ през януари.

По това дело Министерството на правосъдието на САЩ обвини Google в незаконен монопол, който „нарушава законната конкуренция в сектора на рекламните технологии“.

Вестагер заяви, че „сътрудничеството ни с Департамента по правосъдието е тясно“ и че Брюксел и Вашингтон „споделят едно и също мнение за това какво е добро за конкуренцията и в крайна сметка как най-добре да се отстранят проблемите“, когато става въпрос за Google.

Европейската организация на потребителите приветства първоначалната позиция на ЕК, че Google трябва да продаде част от бизнеса си с рекламни технологии.

„Радваме се, че Комисията е готова да използва пълния си набор от инструменти за прилагане на правилата за конкуренция, за да спре доминиращи компании като Google да злоупотребяват с пазарната си сила“, сподели нейният ръководител Моник Гойенс.

Брюксел вече е наложил над осем милиарда евро глоби на Google по различни дела за злоупотреба с господстващо положение на пазара.

Анкети