Технологии
8 държави от ЕС с жалби срещу Meta за незаконно обработване на потребителски данни
Групи за защита на потребителите от 8 държави от ЕС подадоха жалби срещу Meta. Компанията беше обвинена в незаконно обработване на потребителски данни и използване на системата „плати или дай съгласие“ като „параван“ за нарушаване на поверителността, предаде АФП.
Meta получи богати финансови приходи от продажбата на данни за потребителите на Facebook и Instagram на рекламодатели, но нейният бизнес модел изправи базираната в САЩ фирма срещу регулаторните органи на ЕС по отношение на защитата на личните данни.
През ноември Meta стартира системата „плати или дай съгласие“, която позволява на потребителите да не използват данните си за таргетиране на реклами срещу месечна такса - модел, който вече е изправен пред две предизвикателства от страна на защитниците на неприкосновеността на личния живот и потребителите.
Обявявайки последното действие, Европейската организация на потребителите (ЕОП) нарече системата „димна завеса за прикриване на истинския проблем с масовата, незаконна обработка на данни на потребителите, която продължава независимо от избора на потребителите“.
8 потребителски групи в Чешката република, Дания, Франция, Гърция, Нидерландия, Норвегия, Словения и Испания подават жалби до местните органи за защита на данните, се казва в изявлението на базираната в Брюксел организация.
Групите твърдят, че Meta все още нарушава огромния общ регламент на ЕС за защита на данните, който е в основата на съдебните дела на ЕС срещу онлайн гиганта.
„Време е органите за защита на данните да спрат несправедливата обработка на данни от Meta и нарушаването на основните права на хората“, заяви Урсула Пахл, заместник-генерален директор на ЕОП.
В доклад на ЕОП се казва, че Meta нарушава принципите на законодателството на ЕС за данните, които изискват прозрачност, както и ограничаване на това колко потребителски данни обработва и за какво се използват.
„Meta изглежда е на мнение, че за да може компанията да печели пари от реклама, е оправдано да събира всички възможни данни за дейността на потребителите, тяхното местоположение, личностни характеристики, поведение, нагласи и емоции“, се казва в доклада.
„В действителност масовото използване на личния живот на стотици милиони европейски потребители с цел търговска печалба не зачита различни основни принципи на Общия регламент относно защитата на данните“.