Технологии
Модерни технологии: Роботите за борба срещу плевелите застрашават пазар за $37 млрд.
Защитата на посевите е голям бизнес, който през 2022 година е бил оценен на около 79 млрд. долара, според S&P Global, като хербицидите съставляват почти половината от общия пазар
Все повече земеделски производители, които плащат 37 милиарда долара годишно, за да заливат полетата с течни препарати за унищожаване на плевели, започват да изпробват нов модел: технологии, с които постигат повече с по-малко химикали.
След почти век на прилагане на подхода „повече е по-добре“ към химическите хербициди, световният земеделски сектор бързо въвежда постижения, които обещават да ограничат използването на спрейове за борба с плевелите с до 90%, предава Bloomberg TV Bulgaria. Те използват пръскачки с изкуствен интелект, които могат да идентифицират и третират само инвазивните растения, като избягват самата реколта. Ако дори малка част от земеделските производители използват новите инструменти, това ще може да означава голяма промяна за големите производители на растителна химия като Bayer AG и BASF SE.
„Въпреки че не го признават, компаниите осъзнават, че да продават милиони галони продукт е недодялан и избледняващ модел“, казва за хербицидната индустрия Джейсън Майнър, глобален ръководител на отдела за селско стопанство в Bloomberg Intelligence.
Защитата на посевите е голям бизнес, който през 2022 година е бил оценен на около 79 млрд. долара, според S&P Global, като хербицидите съставляват почти половината от общия пазар. В САЩ препарати за унищожаване на плевели се използват на 96% от засадените площи с царевица, в сравнение с 19% от които са третирани с фунгициди и 14% с инсектициди, според проучване на Министерството на земеделието на САЩ от 2021 г. Около 28% от обработваемите земи се пръскат от въздуха, но по-голямата част разчита на наземни пръскачки.
Използване на по-малко препарати срещу плевели чрез прецизно прилагане може да помогне за намаляване на разходите на производителите, чиито общи доходи се очаква леко да намалеят през 2024 г. Съществуват и екологични причини да се обмисли намаляване на употребата на препарати. Отичането на хербициди от едно поле към съседните може да навреди на културите и на животните, което стимулира по-целенасоченото използване. Тази практика може да доведе до скъпи съдебни дела, като например тези, в които се твърди, че препарат, съдържащ съединението дикамба е навлязъл в съседни площи.
Химикали, с които се третират културите също са били обект на скъпоструващи съдебни дела, свързани с човешкото здраве. Bayer вече е е похарчила около 10 милиарда долара от 16-те милиарда долара, които е заделила за справяне с колективните искове в САЩ свързани с Roundup, хитовия препарат за унищожаване на плевели, с който се сдоби, когато купи Монсанто. Десетки хиляди ищци твърдят, че хербицидът предизвиква рак. Bayer твърди, че продуктът - и неговата основна съставка глифозат - е безопасен. Стремежът на Европа да намали наполовина количеството на химическите пестициди до 2030 г. стимул за промяна на тактиката.
Големи и малки производители на машини предлагат решения. Най-големият производител на трактори в света, Deere & Co., вече втора година продава своята най-модерна пръскачка за земеделски култури, за която твърди, че може да намали употребата на химикали с цели 77% с помощта на изкуствен интелект и машинно обучение.
Базираната в Израел компания Greeneye Technology наскоро откри първия си обект за продажба на дребно в САЩ, в който се продават пръскащи щанги с изкуствен интелект, които могат да се монтират на всяка съществуваща машина, като планира да разшири дейността си в още осем щата през следващата година. Бразилската компания Solinftec произвежда роботизирани пръскачки в завод в Индиана, които според нея позволяват на производителите да намалят количеството на хербицидите с повече от 90%.
„Химическите компании не могат да се борят срещу намаляването на хербицидите“, казва Гилерме Гине, главен директор по устойчивостта на Solinftec. Такива технологии „определено са заплаха, защото драстично намаляват количеството на вложените химически продукти“.
Засега нововъзникващите технологии все още са в малък мащаб и не изглежда да оказват голямо влияние върху печалбите на производителите на химикали. Но това не означава, че те седят безучастно отстрани. Някои компании се опитват да излязат напред, включително като работят в по-тясно сътрудничество с производителите на оборудване и добавят нови модели на услуги, които предоставят на земеделските стопани агрономически съвети.
„Те се опитват да се позиционират така, че да продават „повече добиви от всеки хектар “, като ефективно предлагат консултации и предписания“, казва Майнър.
BASF, например, има съвместно предприятие с доставчика на технологии Bosch, наречено One Smart Spray, което автоматично прилага продукт само там, където е необходимо, и интегрира картографиране на плевелите, което помага на фермерите да проследяват икономиите на разходи в реално време чрез приложение за мобилен телефон. Bayer, която от години говори за преминаване от „обем към стойност“, когато става въпрос за решения за защита на културите, е разработила свой собствен инструмент за пръскане с химикали, подпомаган от изкуствен интелект, който земеделските стопани могат да използват при закупуване на абонамент.
Като цяло Bayer заяви, че новите постижения в пръскането от индустрията ще бъдат „неутрални“, тъй като химическите компании се променят заедно със земеделските производители.
„Ние сме напълно съгласни с компании като Deere и други в областта на автоматизацията и оборудването, които се стремят да помогнат на земеделския производител наистина да бъде по-добър по отношение на прецизното използване на различните средства за производство, които използва“, каза Боб Райтер, глобален ръководител на отдела за научни изследвания и развитие в областта на растениевъдството на Bayer. „Искаме да увеличим максимално продукцията, която фермерите могат да създадат, но да намалим до минимум вложените ресурси, които използват.“
И макар че химикалите, прилагани след появата на плевелите, до голяма степен да се очаква да намалеят с новата технология, на някои земеделски стопани може да се наложи да прилагат повече продукти, известни като остатъчни хербициди, на по-ранен етап от процеса, каза Мат Лейнингер, управляващ директор за Северна Америка и Австралия в съвместното предприятие на Bosch-BASF, което помага за подкрепата на сектора.